박주애 Juae Park

Overview

Second Mom, mixed media, dimension variable(345x250x47cm(Head), 225x500cm(Totall), 60x46x240cm(Watermelon), 2pcs), 2019

 

박주애(Juae Park, 1990)는 회화 작업과 함께 봉제 인형 형태의 오브제 작업을 병행하고 있다. 그는 자신의 개인적인 이야기를 바탕으로 동물과 인간이 결합된 형상과 초현실적인 상황을 장지 위에 아크릴로 그려냈다. 인형 작업은 2017년 뉴욕 레지던스 생활의 외로움과 자신의 그림에 대한 고민에서 출발한다. 낯선 뉴욕에서의 외로운 생활을 달래기 위해 처음으로 곁에 두고 싶은 사람을 인형으로 만들게 되었다. 박주애의 인형은 그림의 고질적인 관습으로부터 멀어지는 방식이면서도 대상을 묘사하는 세밀한 선과 가상의 형상을 통해 회화와 연결되는 방식이다. 작가는 제주대학교 서양화과를 졸업했으며 갤러리2(서울, 2021), 세탕라움(제주, 2020) 등에서 개인전을 가졌다. 금호미술관, 대안공간루프, 제주도립미술관, 광주아시아문화전당, 울산시립미술관 등에서 진행한 단체전에 참여했으며 국립현대미술관, 제주현대미술관 등에 작품이 소장되어 있다. 

 

Juae Park (b.1990) regards her work as an embodiment of her personal struggles and wants. Throughout her life, she has turned such experiences into motifs for her artwork. Her previous works of cotton-stuffed canvas dolls depicting people she missed motivated by feelings of loneliness and alienation during temporary stays abroad. Her yearning for childbearing and motherhood inspired her ceramic works, which manifest this sentiment in a totemic form. The personal journey she undertook to overcome that fear culminates in this painting, which captures the artist's relentless search of her own whereabouts. Her perusal for meaning led her to the forest. It was an instinctive decision and she was drawn to the Jeju Gotjawal Park, where she wandered about. And whatever form was given to the trees by nature, she transferred unto canvas, describing it as “a process of allowing nature to guide my painting”. The screen is dense with blacks, blues, and greens. The shaded watery tones reflect the dark and damp ambiance of Gotjawal where trees and vines grow dense enough to subdue light.

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